Telecom och dess betydande roll inom kommunikation är på väg att implementeras inom artificiell intelligens eller AI som på engelska står för Artificial Intelligence. Artificiell intelligens är program vars mjukvara är programmerade att tänka och förstå logik, samt ge lösningar så likt den mänskliga hjärnan som möjligen går. Att integrera denna teknik med telecom ligger i tiden tillsammans med den tekniska och digitala revolutionen.
Forskning inom telecom med AI och smarta CRM-system
För att kunna få ett fungerande system på till exempel ett företag vars tjänster innefattar telecom eller telekommunikation kombinerat med AI, måste tjänster som automatiserad kundtjänst vara accepterad av kunder. Enligt en studie av Verizon Business, är det allt fler som blir bekväma med AI i kundtjänst per telefon eller implementerat i verksamheten. När man arbetar gentemot kunder, är det också viktigt med ett välfungerande CRM-system som står för Customer Relationship Management. Ett smart och eftertraktat crm system är ett effektivt IT-system som håller ordning på kundrelationerna, samt att man får en perfekt och överskådlig överblick på analyser, sälj- och marknadsstrategier. Tack vare ett CRM-system, skapas också smidiga företagslösningar som annars tar tid att arbeta fram på andra sätt. När det kommer till artificiell intelligens och telecom, pågår det intressant forskning om AI inom telecom och hur utvecklingen ska ske framöver.
Fördelar och nackdelar med AI inom telecom
Det finns både fördelar och nackdelar med att kombinera artificiell intelligens med telecom. Fördelarna är att man som kund får snabbare svar via kommunikation i telefon eller på chat. Ska man som verksamhet använda sig av artificiell kommunikation, är det viktigt att man som företag ska se till att ta bort rädslor för AI inom verksamheten och lägga fram fördelarna med att använda denna teknik med kundrelationer. Om kunder ringer och vill få snabba svar, är en AI-robot på kundtjänsten ett effektivt sätt att snabba på svar och service. Tekniken med AI inom telecom, kan även ge starkare konkurrenskraft tack vare effektivare service när kunder hör av sig. Nackdelar med telecom och AI när det kommer till kommunikation via kundtjänst, är den mänskliga faktorn. En del kunder kan störa sig på att en AI-robot är inte tillräckligt programmerad för att uppfatta rätt fråga. Det kan vara ett fysiskt exempel på kommunikation via telefonen då en AI-robot inte uppfattar vad som sägs och kunden får tjata. Då är det viktigt att känna till de faktorer som bidrar till varför AI inom telecom kan misslyckas och hur man styr upp orsakerna. Det kan handla om okunskap bland medarbetare, vilken AI-modell man använder till sin telecom, eller att man inte har ett tillräckligt och hållbart IT-system anpassat för AI. Alla i personalen måste ha god insikt och förståelse när man kombinerar AI och telecom, samt att alla är uppmärksammade på om något brister. Ett smart sätt att också ta reda på om kunderna är nöjda med den automatiska kommunikationen är att göra uppföljningar med kundnöjdhet via knappval på telefonen och till exempel enkäter online.